CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 07, 2011

Ulasan Buku : Tariq: Menang ataupun Syahid


“ Wahai saudara-saudaraku,lautan ada di belakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian mau lari? Demi ALLAH, apa yang kalian miliki hanya kejujuran & kesabaran.”
 ~ Tariq bin Ziyad ~

Hmm..what should we talk bout diz book ya..actually ak mmg mnt buku2  sirah..meresap dlm hati bila baca..hehehehe..mklmlh,ak ni lau buku yg berat2 otak ak lembap sket nk terima..kekeke..it takes me ages ( probably J )..Buku ni keseluruhannya menceritakan ttg penaklukan Islam menawan Andalusia (Sepanyol)..Sebelum kedatangan Islam, Andalusia di perintah oleh Raja Rodriga yg berbangsa Gotik. Dia dan orang2nya hidup penuh kemewahan sedangkan rakyat dibiarkan dalam kesengsaraan. Para petani dipaksa membayar cukai yang tinggi. Kaum wanita terutama anak2 gadis yang cantik berasa tidak selamat kerana sering diperkosa oleh Raja Rodriga @pun konco2nya. Mereka yang cuba melawan akn d bunuh. Akibat keadaan ini rakyat hidup dalam ketakutan sehingga ada yang melarikan diri ke Afrika yg aman & makmur di bawah pemerintahan kerajaan Islam.

Untuk penaklukan ini, Musa bin Nusair  (pemerintah pada waktu itu ) mempersiapkan angkatan perang  seramai 12 ribu orng bg menawan Andalusia dan Tariq bin Ziyad bagi memimpin angkatan perang itu. Pada 19 Julai 711 Masihi , terjadilah pertempuran antara tentera Islam yg dipimpin oleh Tariq bin Ziyad dengan tentera Gotik yg dipimpin oleh Raja Rodriga.
Nak tahu kesudahan pertempuran ini? Read diz book la J!!


“ Penaklukan Sepanyol adalah perjuangan pertama dan terakhir yang paling sensasi bagi bangsa Arab. Mereka berjaya menakluki wilayah Eropah yg paling luas kepada kekuasaan Islam.”
~ Phillip K. Hitii, seorang ahli Sejarah ~




It's Me,


0 comments:

Post a Comment

Gimme ur Slice...

Powered by Blogger.

Search This Blog